loading...
بزرگترین سایت سرگرمی تفریحی
اخبار 5 پیکس
زهرا بازدید : 146 جمعه 31 خرداد 1392 نظرات (0)

مگس‌ پران عارضه‌اي كه درمان ندارد

 

مگس پران چشم, درمان مگس پران

مدام چيزي جلوي چشمت حركت مي‌كند و احساس عجيبي پيدا مي‌كني، كلافه و عصبي مي‌شوي.

بعضي وقت ها مردم فكر مي كنند، توهم داري بخصوص وقتي سعي مي كني پشه اي را كه نيست از جلوي صورتت كنار بزني! اينها گلايه خيلي از بيماران دچار مگس پران چشمي است كه به اميد درمان از اين مطب به مطب چشم پزشك ديگر مي روند در حالي كه دكتر رضا زارعي ابيانه، فوق تخصص قرنيه و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران مي گويد: بيماران بايد با اين مشكل كنار بيايند و نگران نباشند چون در ديدشان اختلال ايجاد نمي كند و درماني هم ندارد.

مگس پران در سنين بالا شايع است
شايد با خواندن چند سطر بالا حالا به اين فكر افتاده باشيد چرا برخي افراد دچار مگس پران چشمي مي شوند.دكتر زارعي در مورد علت ابتلا به مگس پران يا «فلوتر» توضيح مي دهد: در چشم انسان مايعي به نام زجاجيه وجود دارد كه شفاف است و قوام و شكل خاصي دارد. با افزايش سن، قوام اين مايع تغيير و حالت آبكي پيدا مي كند و باعث مي شود وقتي بيمار چشمش را حركت مي دهد، اجسامي به صورت تار يا دسته مو، دايره اي كه مي چرخد يا مگس يا پشه اي را حس كند كه از جلوي چشمش رد مي شود.

اين چشم پزشك ادامه مي دهد: اين عارضه به غير از افراد مسن، مبتلايان به بيماري هاي متابوليك مانند ديابت و فشار خون و افرادي را كه چشمشان دچار آسيب شده است يا نزديك بين هستند نيز درگير مي كند. معمولا شروع آن از دهه 4 و 5 زندگي به بعد و ممكن است ارث در آن دخيل باشد، ولي مطالعه اي كه نشان دهد در نژاد خاصي بيشتر ديده مي شود، وجود ندارد.

مگس پران درمان دارد؟
معمولا مگس پران چشمي تغييري در وضع بينايي فرد ايجاد نمي كند بنابراين براي درمان آن به هيچ اقدام خاصي نياز نيست، ولي گاهي تغيير قوام مايع زجاجيه روي شبكيه اثر مي گذارد و باعث ايجاد كشش در آن مي شود. در اين حالت بيمار مدام حس مي كند نوري در چشمانش خاموش و روشن مي شود كه اصطلاحا به آن فلاشينگ مي گويند.

اين حالت نشان مي دهد شبكيه تحت فشار است و بيمار حتما بايد بررسي شود و بر حسب مشكل شبكيه براي درمان او اقدام هايي مانند ليزر يا جراحي انجام مي شود.وي تاكيد مي كند: مگس پران چشمي هيچ درماني ندارد و تنها كاري كه بيمار بايد انجام دهد مراجعه براي معاينه هاي دوره اي، پيگيري و سعي براي كنار آمدن با اين مشكل است چون به مرور زمان احتمال دارد برطرف شود.

چرا ديابتي ها و فشار خوني ها در معرض خطرند؟
وي در مورد دليل در معرض خطر بودن مبتلايان به ديابت و افراد دچار فشارخون مي گويد: در اين بيماران زمينه خونريزي خفيف چشمي زياد است كه روي زجاجيه تاثير مي گذارد و باعث بروز مگس پران چشمي مي شود و حتي ممكن است تغييراتي روي شبكيه آنها ايجاد كند. حتي احتمال بروز مشكل جدا شدن زجاجيه از شبكيه در افراد ديابتي بيشتر است. ضربه هم از طرفي به علت تغيير در بافت و زجاجيه چشم و از سوي ديگر به دليل احتمال بروز خونريزي در چشم مي تواند باعث بروز اين مشكل شود. در افراد مسن هم همان طور كه اجزاي بدنشان تحت تاثير افزايش سن قرار مي گيرد، چشمانشان با افزايش سن دچار تغيير مي شود و ابتلاي آنها به مگس پران چشم شايع است.

مشكل نزديك بين ها هم راه حل ندارد
فضاي زجاجيه چشم نزديك بين ها حجيم تر است و مايع زجاجيه چشمشان زودتر تغيير مي كند، به همين دليل بيشتر افراد نزديك بين دچار مگس پران هستند و ممكن است مشكل شان با گذشت زمان حادتر هم بشود.اين استاد دانشگاه با بيان اين جمله ها ادامه مي دهد: براي اصلاح نزديك بيني با ليزر، تغييراتي روي قرنيه انجام مي شود، ولي مگس پران به علت بروز اشكال در قسمت زجاجيه بروز مي كند، بنابراين حتي درمان نزديك بيني هم نمي تواند باعث درمان مگس پران چشمشان شود. علاوه بر اين افزايش قطر ايجاد شده در كره چشم نزديك بين ها قابل تغيير نيست.

مگس پران آزار دهنده
مگس پران چشمي به هر حال آزاردهنده است و اين كه شخص مبتلا مدام حس كند چيزي از جلوي چشمش رد مي شود، ممكن است او را كلافه كند.دكتر زارعي ابيانه با اشاره به اين مشكل مي گويد: متاسفانه خيلي از بيماران نمي توانند مشكل خود را بپذيرند كه باعث مي شود دچار مسائل روحي شوند، چون ناگهان مي بينند چيزي از جلوي چشمشان رد مي شود و بعضي افراد مدام احساس مي كنند جلوي چشمانشان پشه رد مي شود و با دست مدام سعي مي كنند پشه را دور كنند ولي متاسفانه مثل خيلي از چيزهاي ديگري كه در زندگي وجود دارد و مجبور هستيم با آن بسازيم، بايد با اين مشكل كنار آمد تا كم كم به آن عادت كنيم و برايمان عادي شود و كمتر آزارمان دهد.

خانم ها و آقايان به يك نسبت در معرض خطرند
اين عارضه هم در آقايان و هم در خانم ها به يك نسبت شايع است و ديده مي شود، ولي به گفته اين چشم پزشك، از آنجا كه مردان بيشتر در معرض ضربه و آسيب به چشم هستند، شيوع مگس پران به دليل ضربه در آنها بيشتر است. بيماري هاي زمينه اي مثل ديابت و فشارخون هم در هر دو جنس مي تواند عامل ابتلا باشد چون هر دو جنس را گرفتار مي كند.

منبع:jamejamonline.ir

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
بزرگترین سایت سرگرمی تفریحی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 691
  • کل نظرات : 30
  • افراد آنلاین : 63
  • تعداد اعضا : 7
  • آی پی امروز : 91
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 102
  • باردید دیروز : 103
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 440
  • بازدید ماه : 440
  • بازدید سال : 19,647
  • بازدید کلی : 580,152