loading...
بزرگترین سایت سرگرمی تفریحی
اخبار 5 پیکس
زهرا بازدید : 156 جمعه 31 خرداد 1392 نظرات (0)

وِزوِز آزاردهنده گوش

 

وزوز گوش, سيستم شنوايي

وِزوِز آزاردهنده گوش

شنيدن صداي ممتد در يك يا هر دو گوش كه نمي‌داني از چه منبعي در سرت مي‌پيچد، بسيار آزاردهنده است. وزوز گوش تنها يك نشانه است و به خودي خود بيماري محسوب نمي‌شود، يعني حاكي از بروز اختلالاتي در سيستم شنوايي است كه حلزون داخلي گوش را درگير كرده است.

حال اگر بتوان براي چنين اختلالي علتي پيدا كرد يعني اين مشكل ناشي از مصرف برخي داروها، افزايش فشار خون يا وجود تومور ناشناخته در گوش مياني يا سيستم اعصاب شنوايي تشخيص داده شود، مي‌توان به درمان آن اميدوار بود، اما چنين اتفاقي فقط در 15 درصد موارد بروز وزوز گوش اتفاق مي‌افتد و به گفته دكتر زهرا جعفري، فارغ‌التحصيل در رشته علوم اعصاب در بيش از 80 درصد موارد به علت‌هاي ناشناخته و تحت تاثير زندگي پرتنش و همراه با استرس، افزايش سن، رعايت نكردن بهداشت صوتي، آلودگي صوتي و حتي آلودگي هوا بروز پيدا مي‌كند.

پس تلاش براي ايجاد محيط سالم و دوري از استرس و تنش يكي از مهم‌ترين عوامل در پيشگيري و درمان حمايتي وزوز گوش است يعني در كاهش و كنترل اثرات زيانبار آن موثر است.

صداي وزوز را مي‌شنوي؟
يكي از مهم‌ترين عوامل در ايجاد وزوز گوش، زندگي پرتنش و همراه بااسترس است و با توجه به پيرتر شدن جمعيت كشور و تاثير آلودگي صوتي و آلودگي هوا بر حواس مختلف، احتمال بروز اختلالات عصبي شناختي ازجمله وزوز گوش بيشتر مي‌شود.

وزوز گوش، احساس شنيدن صدايي در گوش‌ها يا سر، بدون وجود منبع صداي خارجي محسوب مي‌شود و ممكن است هر يك از ما تاكنون صداهايي مثل وزوز صوت و همهمه را در گوش‌ها يا در سر احساس كرده باشيم كه البته در صورت كوتاه بودن زمان احساس چندان اهميتي ندارد، ولي اگر بيش از پنج دقيقه طول كشيده و در هفته چند بار تكرار شود و بخصوص با علامت‌هايي چون كم‌شنوايي، سردرد و سرگيجه شديد همراه باشد، توجه به آنها از جنبه مراجعه به متخصص گوش، حلق، بيني يا شنوايي‌شناس براي مشاوره و ارزيابي اوليه ضروري است.

شنيدن اين صداي هميشگي، چرا؟
جالب است بدانيد كه وزوز گوش در تمام گروه‌هاي سني حتي در كودكان نيز وجود دارد. البته از آنجا كه تجربه صوتي كودكان كم است، نسبت به شنيدن چنين صدايي ابراز شكايت نمي‌كنند، اما با بالا رفتن سن افراد، احتمال بروز كم‌شنوايي و وزوز گوش بيشتر مي‌شود.

اما دكتر جعفري به تاثير بسيار زياد سبك زندگي و رعايت نكردن بهداشت صوتي در بروز وزوز گوش تاكيد كرده و مي‌گويد: سبك بد زندگي مانند عادت كردن به محيط‌هاي خيلي ساكت يا خيلي شلوغ باعث تشديد بروز وزوز در گوش مي‌شود و در واقع برخلاف تصور، كساني كه خود را ايزوله كرده و در محيط‌هاي خيلي ساكت زندگي مي‌كنند نيز از خطر ابتلا به اين عارضه به دور نبوده و در برخي موارد حتي بيشتر و شديدتر دچار وزوز گوش مي‌شوند. در واقع اگر وزوز گوش ناشي از مصرف دارو، فشار خون بالا و تومورهاي سيستم شنوايي نباشد، ناشي از اثرات محيطي و سبك زندگي ناسالم است.

شما محكوم به ابتلاي وزوز گوش هستيد
شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد حداكثر سطح شدت صداي مداوم در محيط‌هاي صنعتي و شلوغ در طول يك روز كاري 80 دسي‌بل است. اين در حالي است كه متأسفانه بيشتر كارگران در محيط‌هاي صنعتي در معرض صداي بيش از 80 دسي‌بل و به صورت ممتد و روزانه بين شش تا هفت ساعت قرار مي‌گيرند كه اين امر آنها را مستعد كم‌شنوايي و وزوز گوش مي‌كند كه متاسفانه اين نوع كم‌شنوايي و وزوز گوش از نوع حسي ـ عصبي بوده و قابل‌درمان و برگشت‌پذير نيست.

البته اگر در كارخانجات ما شدت صوت اندازه‌گيري شود و كارگران از محافظ‌هاي صوتي استفاده كنند، كمتر شاهد بروز اين عارضه در ميان آنها خواهيم بود. به بيان ديگر راهكار مناسب براي جلوگيري از ابتلا به وزوز گوش در چنين شرايطي استفاده از گوشي‌هاي مخصوص براي حفاظت گوش‌ها يا استفاده از پلاگ‌هاي كوچكي است كه در لاله گوش قرار مي‌گيرد. همچنين افرادي كه علاقه دارند موسيقي را با صداي بسيار بلند و از طريق گوشي يعني هدفون و موبايل گوش كنند، بيشتر در معرض كم شنوايي و وزوز گوش هستند.

مراقب مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها باشيد
فراموش نكنيد كه مصرف برخي داروها براي گوش بخصوص در صورت وجود مواردي از كم شنوايي، وزوز در شخص و اقوام درجه يك وي بايد با محدوديت صورت بگيرد. بر اين اساس متخصصان علوم اعصاب نسبت به استفاده از آنتي‌بيوتيك‌ها از خانواده «مايسين‌ها» همچون جنتامايسين هشدار مي‌دهند. اين داروهاي كنترل‌كننده عفونت مي‌تواند در افراد مستعد، آسيب‌هاي شنوايي به جا گذارد. پس با بروز هر نوع اختلال شنوايي بايد بلافاصله مصرف اين داروها راقطع و با پزشك مشورت كرد.

به كم‌شنوايي عادت مي‌كنيد
افراد مثبت‌نگر، آرام و غيرمضطرب با سرعت بيشتري با تنش‌هاي زندگي روزمره و شرايط پيش‌بيني‌نشده كنار مي‌آيند و حتي مي‌توانند كنترل بهتري بر اعصاب و روان خود در صورت بروز هر نوع كم‌شنوايي و وزوز گوش داشته باشند. برعكس، افراد زود رنج، مضطرب و منفي‌نگر آسيب‌پذيري و سطح پذيرش‌شان نسبت به تنش‌ها بسيار بيشتر است.

بر اين اساس، دكتر جعفري به افراد دچار وزوز گوش براي كنترل بيشتر بر اين عارضه توصيه مي‌كند: اگر دچار وزوز گوش هستيد تا حد ممكن از محيط‌هاي پر سر و صدا دوري كنيد، داروها را بسيار كنترل‌شده مصرف كنيد و از مشاوره‌هاي روان‌شناسي و آرامش ذهن بهره بگيريد.

گرچه مصرف برخي ويتامين‌ها چون ويتامين C، A و E كنترل دستگاه اعصاب را غني‌تر مي‌كند، اما دارويي براي از بين بردن وزوز گوش تلقي نمي‌شود. البته مصرف نوعي مكمل گياهي براي تقويت حافظه به افراد بالاي 45 سال توصيه مي‌شود (با نام تجاري تاناكان) كه اثرات مثبت آن در كاهش وزوز گوش نيز ديده شده است. البته بهره‌گيري از روش‌هاي نوين بازآموزي نيز مي‌تواند در كنار دوري از تنش و اضطراب براي كنترل و كاهش اثرات آزاردهنده وزوز گوش موثر باشد.

منبع:salamatnews.com

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
بزرگترین سایت سرگرمی تفریحی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 691
  • کل نظرات : 30
  • افراد آنلاین : 100
  • تعداد اعضا : 7
  • آی پی امروز : 291
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 538
  • باردید دیروز : 103
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 876
  • بازدید ماه : 876
  • بازدید سال : 20,083
  • بازدید کلی : 580,588