loading...
بزرگترین سایت سرگرمی تفریحی
اخبار 5 پیکس
زهرا بازدید : 214 جمعه 31 خرداد 1392 نظرات (0)

انواع و اقسام خستگي هاي زنانه!

 

خستگي مزمن, سوزن سوزن شدن دست و پا

انواع و اقسام خستگي هاي زنانه!

اينکه صبح‌ها از تختخواب بيرون بياييد برايتان به يک مشکل جدي تبديل شده؟ خستگي در گوشه گوشه بدنتان جا گرفته و هر چه مي کنيد از تنتان بيرون نمي‌رود ؟ مي خواهيد تا ابديت به خواب برويد؟ اين مطلب براي شماست.

احساس مي‌کنيد خواب شبانه به جاي آنکه حالتان را بهتر کند، خسته‌ترتان مي‌کند؟ بعد از تمام شدن کارهاي خانه، حتي توان چند قدم راه رفتن هم برايتان باقي نمي‌ماند؟ خواب ناگهاني رهايتان نمي‌کند؛ چه در حال تماشاي تلويزيون باشيد و چه مشغول خوردن غذا. خب، اگر شما چنين موضوعات آزار‌دهنده‌اي را تجربه کرده‌ايد بايد بدانيد تنها نيستيد. خستگي مزمن يکي از عمده‌ترين دلايلي است که باعث مي شود آدم‌ها سراغ آزمايش‌هاي بلند بالا و چکاپ‌هاي بي‌فايده بروند. اين موضوع يک اختلال فراگير است. تحقيقات نشان داده، از ميان هر 5 نفر، يک نفر به‌طور غيرمعمولي احساس خستگي را تجربه مي‌کند و از ميان هر 10 نفر، يک نفر به خستگي طولاني مدت و تمام‌نشدني مبتلاست.

اما احساس خستگي مداوم تنها يک حس آزار‌دهنده نيست. اگر آن را جدي نگيريد و سراغ درمانش نرويد خيلي زود به شيوه زندگي شما تبديل مي‌شود و با خودش اختلالات خواب و مشکلات ديگري را به همراه مي‌آورد؛ بيماري‌هايي مثل موارد ناشناخته ديابت نوع2،  کارديوميوپاتي يا تيروئيد همه مي‌توانند از دلايل اين کسالت هميشگي باشند. خلاصه اينکه خستگي به‌خودي خود يک بيماري نيست  بلکه مي‌تواند نشانه يک بيماري - فيزيکي، رواني يا اجتماعي - باشد.

بدنتان کوفته است و مورمور مي‌شود؟
علائم ديگر: خستگي غيرعادي و فزاينده در طول زمان، مشکلات بينايي خفيف، تشنگي و دفع ادرار بيش از حد معمول، عفونت‌هاي مکرر، طولاني شدن دوره التيام زخم‌ها، بي‌حسي يا سوزن سوزن شدن دست يا پا.

علت احتمالي: مي‌توان ديابت نوع 2  را در گروه علت‌هاي اين موضوع دانست. ممکن است اين افراد به دليل بيماري‌شان توان خوردن غذاهاي چرب و انجام ورزش را نداشته باشندکه اين موضوع باعث خستگي بيشتر آنها مي‌شود و نوسان ميزان قند خون هم منجر به خستگي در اين افراد مي‌شود. ديابت نوع 2 به دليل ‌توانايي نداشتن بدن در ساختن هورمون انسولين ايجاد مي‌شود و به همين دليل اين بيماران بايد درمان‌هاي انسوليني را ادامه دهند. اين نشانه‌ها مي‌تواند در طول چند هفته يا زماني بيشتر ظاهر شود.

درمان: هدف از درمان اين اختلال، حفظ سطح قند خون براي جلوگيري از ابتلاي بيمار به عوارض اين بيماري از قبيل کوري، آسيب عصبي، زخم و قطع عضو است. درمان اين وضعيت شامل ورزش منظم، رژيم غذايي سالم و گاهي دارو درماني براي جلوگيري از بالا رفتن  قند خون است.

خستگي مزمن, سوزن سوزن شدن دست و پا

در زمان مطالعه يا تماشاي تلويزيون خواب مي‌رويد؟
علائم ديگر: احساس خستگي و ناتواني در تمرکز در زمان انجام وظايف روزانه، به خواب رفتن ناگهاني در زماني که بيمار تحرک جسمي ندارد، حتي در زماني که فرد مشغول غذا خوردن است، خروپف کردن،بيدار شدن از خواب با گلو درد يا احساس خشکي در گلو،کم حافظه شدن يا اختلال در تمرکز و سردرد (به‌خصوص هنگام صبح).

علت‌هاي احتمالي: اختلال آپنه باعث مشکلات در خواب شده و منجر به مسدود شدن راه هاي هوايي مي‌شود و اين انسداد در بيماران حدود 10 ثانيه يا بيشتر طول مي‌کشد، پس از اين توقف بيمار تنفس مجدد را شروع مي‌کند و اين تنفس بيشتر با خرناس کشيدن يا نفس نفس زدن شروع مي‌‌شود. براي بيماران مبتلا به آپنه اين موضوع مي‌تواند چند بار در شب اتفاق بيفتد، هر چند آنها معمولا چيزي از اين موضوع را به ياد نمي‌آورند.

درمان: کم کردن وزن و ترک سيگار به اين بيماران کمک خواهد کرد تا مجراي تنفسي‌شان را باز نگه دارند. همچنين اين افراد بايد به پهلو بخوابند و عادت خوابيدن به پشت را ترک کنند. براي برخي مبتلايان استفاده از ماسک تنفسي در شب هم توصيه مي‌شود تا از خطر قطع شدن تنفس در آنها جلوگيري کند.

خستگي مزمن, سوزن سوزن شدن دست و پا

در پايان روز  بي‌حال و خسته‌ايد؟
علائم ديگر: بي انرژي بودن در پايان يک روز کاري و ناتواني در انجام هرکاري بعد از اين زمان، اسهال يا يبوست، تهوع و استفراغ، پف‌کردگي شکم، درد و نفخ بيش از حد و احساس گرفتگي شکم.

علت‌هاي احتمالي: کمبود گلوتن را مي‌توان متهم رديف اول اين نوع از خستگي دانست. اين ماده پروتئين موجود در دانه‌هاي خاص مانند گندم، جو و چاودار است که در نتيجه مصرف غذاهايي مانند نان و پاستا، غلات صبحانه، شيريني و پيتزا ايجاد مي‌شود. اين اختلال موجب تحريک سيستم ايمني بدن شده و احتمال حمله به بافت روده را بالا مي‌برد. بنابراين به جذب مواد مغذي در بدن دچار شده و باعث بيماري‌هايي مانند پوکي استخوان و کم‌خوني که دليل عمده خستگي در بيمار هستند، مي‌شود.

درمان: شما بايد به يک متخصص تغذيه مراجعه کنيد تا گام به گام براي حذف گلوتن از رژيم غذايي‌تان پيش برود و امکان از دست دادن مواد مغذي بدنتان را از بين ببرد.

ناگهان احساس خستگي و ناتواني مي‌کنيد؟
علائم ديگر: ناتواني شديد در انجام فعاليت فيزيکي، دوره عادت ماهانه شديد، تعريق شبانه و نوسانات خلق‌وخوي.

علت‌هاي احتمالي: دوره پيش از يائسگي و دوره 5 ساله‌اي که منتهي به يائسگي مي‌شود مي‌تواند اين مشکلات را ايجاد کند زيرا در اين دوره تخمدان‌ها شروع به توليد ميزان کمتري از هورمون استروژن مي‌کنند. زناني که قبل از يائسگي دچار عادت ماهانه شديدي مي‌شوند هم در معرض اين اختلال هستند. افت در تعداد گلبول‌هاي قرمز خون در اين افراد، مي‌تواند منجر به کم خوني در آنها شود که يکي از علت‌هاي شايع خستگي به شمار مي‌رود. تعريق شبانه، يکي ديگر از علائم يائسگي است که مي تواند خواب را هم مختل کند.

درمان: ورزش منظم ممکن است در درمان اين اختلال موثر باشد. به خواب رفتن و بيدار شدن از خواب در يک زمان در هر روز هم يکي ديگر از راه‌هايي است که مي‌تواند اين مشکل را از بين ببرد. اين استراحت منظم شبانه هم مي‌تواند يک خواب آرام و خوب را به شما هديه کند و هم خستگي ناشي از يائسگي را جبران کند.

خستگي مزمن, سوزن سوزن شدن دست و پا

ضعيف و غمگين شده‌ايد؟
ديگر علائم: خستگي، احساس سرما، خشکي پوست يا پريدگي رنگ، نازک شدن مو،  ناخن‌هاي شکننده و خشن شدن صدا.

علت‌هاي احتمالي: حداقل يک پنجم از مردم در انگليس دچار بيماري تيروئيد هستند و بيشتر مبتلايان را زنان تشکيل مي‌دهند. اختلال در ترشح غده تيروئيد مي‌تواند شما را روز به روز خسته‌تر کند. غده تيروئيد که در جلوي ناي قرار دارد، مسئوليت توليد هورمون‌هاي تيروکسين و تري‌يودو تيرونين را برعهده دارد. با توليد اين هورمون‌ها در بدن، سيستم رشد بدن تنظيم مي‌شود و سوخت‌وساز انرژي نظم پيدا مي‌کند. هنگامي که هورمون تيروئيد شما کاهش مي‌يابد، فرآيند متابوليک کند مي‌شود،  بنابراين شما احساس خستگي مي‌کنيد.

درمان: تشخيص اين اختلال براساس آزمايش خون و براي بررسي سطح هورمون ساخته شده در بدن صورت مي‌گيرد. لووتيروکسين دارويي است که در بيشتر درمان‌ها براي جايگزين کردن هورمون تيروکسين توصيه مي‌شود.

ضعيف و هميشه تشنه‌ايد؟
علائم ديگر: خشکي دهان، لب‌ها و چشم‌ها،  تيرگي ادرار و سردرد.

علت‌هاي احتمالي: کم آبي! اگر ما دچار کم آبي شويم، حجم خون کاهش مي‌يابد بنابراين قلب مجبور مي‌شود سخت‌تر کار کند تا پمپاژ را به همان حجم اوليه برساند. وقتي که شما دچار کم‌آبي مي‌شويد، ضعف و خستگي جزو علائم اوليه‌اي است که در بدن شما مشاهده مي‌شود. اين مشکل مي‌تواند در طول روز شما را خسته نشان بدهد و باعث شود که بدنتان هر روز ضعيف‌تر از قبل شود. برخلاف تصور شما بيماري خاصي دليل اين خستگي نيست و تنها با جبران کم‌آبي بدنتان مي‌توانيد مشکل را حل کنيد.

درمان: ما نياز به 3 ليتر آب در روز داريم. اين ميزان آب مي‌تواند از هر نوع مايع مانند آبميوه، سوپ، چاي و مواد غذايي، ميوه‌هايي مثل انگور و خربزه و سبزيجات پر از آب و حتي پنير تامين شود.
منبع:مجله سيب سبز

5pix.rozblog.com5pix.rozblog.comwww.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
بزرگترین سایت سرگرمی تفریحی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 691
  • کل نظرات : 30
  • افراد آنلاین : 86
  • تعداد اعضا : 7
  • آی پی امروز : 175
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 231
  • باردید دیروز : 103
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 569
  • بازدید ماه : 569
  • بازدید سال : 19,776
  • بازدید کلی : 580,281